اولین قدم انتخاب تصویر پس زمینه ی آسمان است. برای این آموزش از تصویر زیر استفاده کرده ام:
حالا تصویر مورد نظر را داخل پنجره ویرایش قرار دهید (پنجره ویرایش در ۳D max، نه در vray).
در سربرگ vray ، تنظیمات نور قسمتglobal را بررسی کنید، lightcache را برای نور فرعی و irradiance map را برای نور اصلی انتخاب کنید (همچنین می توانید از brute force استفاده کنید اما رندرگیری آن طولانی تر طول خواهد شد).
در برگه تنظیمات global ، اطمینان حاصل کنید که تیک “default lights” برداشته شده است.
در پایان به سربرگ vray بروید و تیک گزینه GI environment (skylight) override را بزنید. در مرحله بعد برای آسمان شب یک رنگ شیبدار مشخص کنید (آبی تیره در بالا، آبی روشنتر در وسط و یک نارنجی کمرنگ یا بنفش در پایین)
اگر رندرگیری کنید با چیزی شبیه به تصویر پایین روبرو خواهید شد:
همانطور که متوجه هستید باید محیط شبانه را رندرگیری کنید و برای این کار چراغ های داخل ساختمان باید روشن باشند تا تصویر طبیعی تر به نظر بیاید، در غیر این صورت شبیه خانه های متروکه به نظر می رسد.
برای شبیه سازی نور مصنوعی چراغ های vray را در داخل خانه اضافه می کنیم.
نکته مهمی که باید در این مرحله به خاطر داشته باشید این است که نورهای مصنوعی بسته به عوامل زیادی (شدت، درجه حرارت رنگ، اندازه فضایی که باید روشن شود، و …) با هم متفاوت خواهند بود. بنابراین نباید منابع نور یکسان را در کل محیط خانه قرار دهید. خلاق باشید و با پارامترهایی مانند intensity multipliers، filter colors و … کار کنید و آن ها را تغییر دهید.
برای ان صحنه از چراغ های spherical با مقدار intensity multipliers 1 تا ۲،filter colors نارنجی و زرد و آبی، و radius های متفاوت برای هر کدام از آن ها استفاده کردم
اگر با تنظیمات بالا رندرگیری کنید نتیجه کارتان چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد شد.
در صحنه های پیچیده، این کلید میانبر می تواند برای کاهش بی نظمی و آشفتگی صحنه، همه چیز جز اشیایی که قرار است روی آنها کار کنید را پنهان می کند.
کلید فوری: Shift+H
این کلید میانبر به شما این امکان را می دهد تا سریعا و به طور همزمان صحنه تان را از تمام محورها بررسی کنید که به نمای پیشفرض در Maya شباهت دارد.
کلید فوری: Ctrl+Alt+Q
از حذف یک گره در یک ستاپ، بررسی مجدد و اینکه باید حفره های موجود در ستاپ را دوباره متصل کنید خسته شده اید؟ راه حل اینجاست!
کلید فوری: Ctrl+X
به جای اینکه به منو بار بروید، آیکون Preview را پیدا کنید و آن را به حالت rendered view تغییر دهید، می توانید از کلید میانبر استفاده کنید.
کلید فوری: Shift+Z
لازم نیست هر گره را به صورت دستی به هم وصل کنید، می توانید فقط از ابزار Box Sellect Tool یا (B) برای انتخاب دسته ای از آنها استفاده کنید و سپس فقط روی کلید F ضربه بزنید تا همه آنها به هم متصل شوند.
۱-به مسیریابی خودکار (auto router) اعتماد نکنید.
تقریبا در تمام نرمافزارهای PCB ابزاری به نام Auto router وجود دارد و ممکن است یک فرد مبتدی برای حل مشکلات مسیریابی خود از این ابزار استفاده کند. این ابزار، کارایی خوبی دارد اما هیچگاه جایگزینی برای مسیریابی خود فرد نیست و تنها در موارد خاصی باید استفاده شود مثل:
دقت: پساز جایگذاری مولفهها میتوانید از این ابزار برای سنجش میزان دقت خود استفاده کنید. اگر نرخ نشان دادهشده زیر ۸۵ درصد باشد باید اصلاحاتی را در جایگذاریهای خود ایجاد کنید.تنگه(مسیر خیلی باریک): از auto router میتوان برای پیداکردن تنگهها و یا دیگر نقاط بحرانی استفاده نمود.الهام بخشی: با استفاده از auto router میتوانید مسیرهایی را در ذهن خود مجسم شوید. ران گرفتن توسط auto router میتواند مسیرهای جدیدی را به شما نشاندهد.بجز موارد بالا توصیه میشود به auto router برای تکمیل مسیرهای خود اتکا نکنید. این ابزار، همیشه دقیق نیست و بعلاوه شما باید یاد بگیرید که طراحی را خودتان انجام دهید.
۲-از نیازهای صاحبکار (رئیس یا شرکت) خود آگاه باشیدقبل از شروع کار با صاحب کار خود تماس بگیرید و اگر خواسته خاصی دارد آن را یادداشت کنید. با داشتن این اطلاعات میتوانید مسیرها را به خوبی طراحی کرده و نیازهای شرکت (صاحب کار) خود را برآورده کنید.